Google uvodi ‘Ask for Me’: AI poziva lokalne biznise umesto vas
Era digitalnih asistenata je počela!
Kratko: Umorni ste od telefoniranja po servisima, salonima ili radionicama da biste dobili cenu ili slobodan termin? Google razvija rešenje: Ask for Me – AI funkciju koja obavlja poziv, postavlja pitanja, prikuplja informacije i vraća vam sažetak rezultata. U početku ograničeno na određene kategorije i korisnike unutar Search Labs, ova mogućnost se tokom jula 2025. šire uvodi u Google Search u SAD, sa povećanim kvotama za pretplatnike paketa Google AI Pro i AI Ultra.
Google je napravio značajan korak u preoblikovanju pretrage iz statičnog alata u proaktivnog digitalnog asistenta uvođenjem inovativne funkcije „Ask for Me“ (Pitaj za mene) u okviru svog programa Search Labs. Ova funkcija, koja koristi veštačku inteligenciju da pozove lokalne firme umesto korisnika, zvanično je lansirana 14. januara 2025. godine kao eksperimentalna opcija, a tokom jula 2025. godine postepeno se širi na širu bazu korisnika Google pretrage u Sjedinjenim Američkim Državama.
Kako funkcioniše Google „Ask for Me“?
Zamislite da želite da proverite radno vreme obližnjeg restorana, saznate da li kozmetički salon ima slobodan termin, ili potvrdite dostupnost određenog proizvoda u prodavnici. Umesto da sami okrećete broj, sada možete jednostavno uputiti upit Google-u putem „Ask for Me“ opcije.
Evo kako proces funkcioniše korak po korak:
- Pretraga lokalne usluge: Korisnik, nakon aktivacije opcije „Ask for Me“ (koja je u početku bila dostupna u Google Search Labs, a sada se šire uvodi u standardnu pretragu), pretražuje lokalne usluge kao što su „auto shop near me“, „nail salon near me“, „pet groomer near me“ ili „oil change near me“.
- Ponuda AI asistencije: Ako je funkcija dostupna u vašem području i za datu kategoriju, Google automatski nudi opciju poput „Have AI check pricing“ (Neka AI proveri cenu) ili karticu „Ask for Me“.
- Kratak upitnik: Korisnik klikne na ponuđenu opciju i popunjava kratak upitnik sa specifičnim detaljima, kao što su vrsta usluge, model automobila, željeni termin (što pre, radnim danima, vikendom) i preferirani način kontakta (email ili SMS).
- AI poziv biznisima: Google-ova veštačka inteligencija, koristeći unapređenu Google Duplex tehnologiju (sada u kombinaciji sa najnovijim Gemini AI modelima poput Gemini 2.5 Pro), automatski poziva odabrane lokalne biznise. AI glas na početku poziva jasno najavljuje da zove iz Google-a u ime korisnika, čime se obezbeđuje transparentnost.
- Prikupljanje i konsolidacija podataka: Tokom razgovora, AI agent koristi napredne mogućnosti obrade prirodnog jezika (NLP) i generisanja govora (text-to-speech) kako bi postavljao pitanja, razumeo odgovore i prikupio relevantne informacije o cenama, slobodnim terminima i dostupnim uslugama. Cene, slobodni termini i dostupne usluge se beleže i spajaju u pregled.
- Dostava rezultata: U roku od oko 30 minuta (ili brže, zavisno od kompleksnosti upita), korisnik dobija sažet odgovor – dostupnost i cenu – putem SMS poruke, email-a ili direktno u interfejsu pretrage, u zavisnosti od odabranog načina kontakta.
Zašto je ovo važno i širi kontekst Google AI strategije?
„Ask for Me“ predstavlja sledeći korak ka preoblikovanju pretrage iz statičnog alata u proaktivnog digitalnog asistenta. U današnjem ubrzanom svetu, efikasnost je ključna. Ova funkcija značajno pojednostavljuje svakodnevne zadatke, eliminišući potrebu za ručnim pozivanjem i čekanjem na vezi, što je posebno korisno za:
- Uštedu vremena: Brzo dobijanje informacija bez telefonskih razgovora.
- Prevazilaženje anksioznosti: Za one koji izbegavaju telefonske razgovore zbog socijalne anksioznosti ili jednostavno „mrze da zovu“.
- Pristupačnost: Omogućava lakšu interakciju za osobe sa oštećenjem sluha koje se mogu osloniti na tekstualnu komunikaciju sa AI asistentom.
Ovo je jasan pokazatelj Google-ove strategije da integriše veštačku inteligenciju dublje u svoje osnovne proizvode. Google već godinama ulaže u razvoj AI rešenja koja olakšavaju život, a „Ask for Me“ je deo šire Google AI strategije unutar AI Mode i Gemini sistema, koji već omogućavaju agentno pozivanje, vođenje dubljeg istraživanja (Deep Search), složeno rezonovanje i veću automatizaciju unutar pretrage. Od jula 2025, napredne opcije poput Gemini 2.5 Pro pružaju korisnicima – kroz Google Pro i Ultra pretplate – produžene mogućnosti veštačke inteligencije, uključujući i povećane kvote za AI pozive.
Tehnologija i transparentnost
„Ask for Me“ je zasnovan na Google Duplex tehnologiji iz 2018. godine, koja je postala poznata po prirodnom, „ljudskom“ zvuku, sa uključenim disfluencijama poput „hm“ i „uh“. Međutim, novi AI glas sada debitantno komunicira sa firmama jasno otkrivajući da je u pitanju automatizovani sistem. Ova transparentnost je odgovor na ranije kritike i deo je Google-ovih napora da osigura etičku upotrebu AI.
Kontrola za biznise: Vlasnici firmi takođe imaju kontrolu – mogu da se isključe iz ovog eksperimenta (opt-out
) menjajući postavke u svom Google Business profilu ili čak tokom samog poziva. Google je takođe uveo kvote za pozive kako bi izbegao preopterećenje telefonskih linija kod malih preduzeća i sprečio spamovanje.
Prednosti i izazovi
Prednosti:
- Olakšan proces: Značajna ušteda vremena i eliminacija neprijatnog iskustva telefonskih razgovora za korisnike.
- Brzi i diskretni rezultati: Informacije stižu brzo i direktno korisniku, često u roku od 30 minuta.
- Potencijal za mala preduzeća: Za lokalne servise koji nemaju onlajn rezervacije, ova funkcija može smanjiti barijeru i doneti više upita, posebno od mlađe publike koja izbegava telefonske pozive.
Mogući izazovi:
- Moguća zabuna kod firmi: Zaposleni mogu biti zbunjeni kada telefonski poziv pokrene AI, iako je Google uveo kvote za pozive i mogućnost
opt-out
-a. - Etičke i privatnosne dileme: Iako Google tvrdi da su pozivi transparentni, ostaju pitanja o skladištenju snimaka i upotrebi odgovora firmi za treniranje modela. Google navodi da prikupljene informacije mogu pomoći pri sličnim zahtevima drugih korisnika, što implicira agregaciju podataka.
Trenutno stanje i budućnost
Za sada je servis „Ask for Me“ dostupan prvenstveno u SAD, u okviru testiranja, uz mogućnost da korisnici budu stavljeni na čekanje zbog ograničenih kapaciteta. Google planira proširenje na dodatne kategorije preduzeća (pored auto servisa, salona za nokte, pet groominga i hemijskog čišćenja) i potencijalno globalno uvođenje kasnije tokom 2025. godine. Uspeh ovog sistema zavisiće od prihvatanja od strane potrošača i biznisa.
Ova funkcija nije usamljeni projekat – „Ask for Me“ je deo šire Google AI strategije unutar AI Mode i Gemini sistema, koji već omogućavaju agentno pozivanje, vođenje dubljeg istraživanja (Deep Search), složeno rezonovanje i veću automatizaciju unutar pretrage. Tik uz aktivaciju, napredne opcije poput Gemini 2.5 Pro pružaju korisnicima – kroz Google Pro i Ultra pretplate – produžene mogućnosti veštačke inteligencije.
Funkcionisanje opcije „Ask for Me“ u Srbiji (i regionu)
Iako je funkcija „Ask for Me“ trenutno uvođena u SAD i ograničena po kategorijama, iskustvo iz prethodnih Google lansiranja (npr. Duplex) pokazuje da se međunarodna ekspanzija često procenjuje po uslovima lokalnih jezika, regulativa i ponašanja korisnika. Za sada, ne postoji zvanična potvrda kada će „Ask for Me“ biti dostupan u Srbiji ili drugim zemljama regiona.
Međutim, kada i ako ova funkcionalnost stigne na naše tržište, mogla bi imati značajan uticaj:
- Prilagođavanje jeziku: Da bi funkcija bila efikasna u Srbiji, Google bi morao da integriše napredne sposobnosti razumevanja i generisanja srpskog jezika. To uključuje prepoznavanje lokalnih izraza, akcenata i specifičnosti u komunikaciji.
- Lokalne specifičnosti poslovanja: Mnogi lokalni servisi u Srbiji još uvek nemaju razvijene onlajn sisteme za rezervacije ili detaljne digitalne profile. AI koji bi umesto korisnika telefonirao vulkanizerima, automehaničarima, frizerskim i medicinskim ordinacijama mogao bi biti ogroman „leveler“ digitalne vidljivosti, jer bi olakšao pristup informacijama i za biznise koji nisu digitalno najnapredniji.
- Potreba za ažuriranim Google Business profilima: Za lokalne biznise u Srbiji, ažuriranje informacija u Google Business Profile-u postaće još važnije. Tačan telefonski broj, radno vreme, opis usluga i cenovni opsezi biće ključni kako bi Google AI mogao precizno da prikuplja podatke i prosleđuje ih korisnicima. Neprecizni podaci mogu značiti izgubljene prilike.
- Edukacija osoblja: Radnici u firmama bi morali da budu obučeni da prepoznaju automatizovane pozive od Google-a i da pružaju kratke, strukturirane odgovore, što bi poboljšalo efikasnost celog sistema.
Za sada: Najvažnije je da lokalni biznisi u Srbiji nastave da ažuriraju svoje Google Business Profile podatke i da prate najave za širenje dostupnosti ove funkcije.
Zaključak
Google-ov eksperiment „Ask for Me“ predstavlja sledeći korak ka preoblikovanju pretrage iz statičnog alata u aktivnog digitalnog asistenta. Automatizovani pozivi firmama u vaše ime kompromituju telefonsku barijeru, ali donose i nove etičke i privacijske dileme. Uspeh ovog sistema zavisiće od prihvatanja od strane potrošača i biznisa – ali je jasno da era razgovora sa AI agentima već počinje.
Izvori informacija:
- The Verge: „Google’s ‘Ask for Me’ uses AI to call local businesses for you.“ Jan 30 2025. The Verge
- Google Blog (Robby Stein): „More advanced AI capabilities are coming to Search“ – zvanična objava o AI pozivanju lokalnih biznisa. Jul 16 2025. blog.google
- TechCrunch: Google uvodi AI-omogućene pozive biznisima + Gemini 2.5 Pro u AI Mode. Jul 16 2025. TechCrunch
- Tom’s Guide: Kako radi AI pozivanje u Google Search-u (AI Mode, Deep Search). Jul 17 2025. Tom’s Guide
- Android Central: AI Mode postaje lični asistent; AI zove zbog cena i termina. Jul 16 2025. Android Central
- Search Engine Journal: Google Search može da zove lokalne biznise korišćenjem AI – implikacije za lokalni SEO. Jul 16 2025. Search Engine Journal
- 9to5Google: Lansiranje Ask for Me eksperimenta u Search Labs (auto servisi, saloni). Jan 30 2025. 9to5Google
- Search Engine Land: Rani pregled „Ask for me“ eksperimenta i veze sa Duplex tehnologijom. Jan 30 2025. Search Engine Land
- WebProNews: Google launches ‘Ask for Me’ – AI calling local businesses. Jan 14 2025. WebProNews
- Smart Web: Google-ova funkcija “Ask for Me” zove lokalne firme umesto vas. Jan 14 2025. Smart Web
- Business Insider: Google’s new AI feature will call businesses for you. Jan 30 2025. Business Insider
- VICE: Google’s new AI will call businesses for you. Feb 1 2025. VICE
- Quartz: Google’s new AI calls businesses for you. Jan 30 2025. Quartz
- Social Media Today: Google’s new AI calling feature could impact local businesses. Feb 3 2025. Social Media Today
- Tech Times: Google’s ‘Ask For Me’ AI Will Call Businesses for You: What it Does, How to Use It. Jan 30 2025. Tech Times
- Yahoo News: Google AI ‘Ask For Me’ Calls Businesses For You, Here’s How To Use It. Jan 30 2025. Yahoo News
- Business Standard: Google Introduces ‘Ask for Me’: AI to Call Local Businesses for You. Jan 30 2025. Business Standard
- LinkedIn News: Google’s ‘Ask for Me’ uses AI to call local businesses for you. Jan 30 2025. LinkedIn News
- Scribd (dokument): Google Ask for Me – AI. Scribd
- pspcompass.com: Google’s Ask for Me AI Feature Calls Businesses For You. Jan 30 2025. pspcompass.com
- Wikipedia (Google Duplex): (Za osnovne informacije o Duplex tehnologiji) Wikipedia