Zašto ne možemo da koristimo mobilne telefone u avionu?
Zašto ne možemo da koristimo mobilne telefone u avionu?
Debata o upotrebi mobilnih telefona tokom leta traje decenijama. Danas je kompromis “Režim za avion” standard, ali razlozi za ograničenja nisu mit: kombinacija su bezbednosti leta i zaštite zemaljskih mobilnih mreža.
Osnovne regulative i izvori zabrane
FAA: potencijalna smetnja avionskim sistemima
Američka Federal Aviation Administration (FAA) ne dopušta upotrebu elektronskih uređaja za koje operater nije potvrdio da ne ometaju navigacione i komunikacione sisteme. Princip je jasan: ukloniti i najmanji rizik, posebno tokom poletanja i sletanja – najkritičnijih faza leta.
FCC: zaštita zemaljske mobilne mreže
Federal Communications Commission (FCC) u SAD zabranjuje mobilne pozive u letu pre svega zbog stabilnosti mreže na zemlji. Telefon na 10.000+ metara visine i velikoj brzini pokušava istovremeno da komunicira sa više baznih stanica, što stvara smetnje korisnicima na zemlji.
Zaključak: iako je verovatnoća velikog incidenta mala, regulatori primenjuju načelo krajnje predostrožnosti.
Zašto postoji Airplane Mode?
Režim za avion gasi sve radio-predajnike (mobilna mreža, Wi-Fi, Bluetooth). Time se:
- eliminišu RF signali koji bi mogli da utiču na avioniku,
- štiti zemaljska mreža od preopterećenja usled pokušaja telefona da “skače” između mnogih baznih stanica na velikoj visini i brzini.
Mnoge aviokompanije naknadno dozvoljavaju Wi-Fi i Bluetooth u okviru režima za avion, jer su to kratkodometne veze i prolaze kroz sertifikovane brodske (avionske) sisteme.
Da li telefoni zaista smetaju avionima?
- Anekdotski nalazi: prijave pilota o šumu u radio-slušalicama ili “skretanju” instrumenata kada su putnički telefoni aktivni. Ozbiljan incident nije potvrđen, ali manji efekti su mogući.
- Tehnička zaštita: savremeni avioni imaju oklopljenje i filtre protiv elektromagnetnih smetnji; stariji sistemi mogu biti osetljiviji.
- Kumulativni rizik: jedan telefon retko predstavlja problem, ali veliki broj istovremeno aktivnih uređaja može stvoriti kumulativni RF šum.
Zašto je drugačije u automobilu, vozu ili brodu?
Na zemlji telefon komunicira sa najbližom baznom stanicom, a handover je sekvencijalan. U avionu, zbog visine i brzine, telefon “vidi” desetine baznih stanica odjednom i pokušava da se poveže sa više njih, što opterećuje mrežu. Osim toga, automobile/vozove/brodove ne upravlja avionika osetljiva na RF interferenciju kao u kokpitu aviona.
Opasnosti: radio-frekvencije naspram baterija
RF signali su primarni razlog ograničenja (interferencija i mrežna opterećenja). Odvojeno, litijum-jonske baterije u telefonima, laptopovima i power-bankovima nose bezbednosni rizik (dim/požar) ako su oštećene ili lošeg kvaliteta. To nije RF problem, ali jeste važna kabinska bezbednost – zato se npr. rezervne baterije i power-bankovi nose u ručnom prtljagu, uz stroga pravila.
Koliko će zabrana trajati i šta se menja?
Ograničenja se postepeno ublažavaju zahvaljujući tehnologijama poput picocell (male bazne stanice u avionu) i širokoj dostupnosti Wi-Fi-ja u letu. U Evropi su mogući i 5G servisi u avionu preko kontrolisanih brodskih sistema. Ipak, očekujte da airplane mode i dalje bude obavezan, naročito pri poletanju i sletanju – to je jednostavna i efikasna mera predostrožnosti.
FAQ – Često postavljana pitanja
Pitanje | Odgovor |
---|---|
Da li će avion pasti ako neko koristi telefon? | Ne. Nema potvrđenih slučajeva nesreće zbog telefona. Ali manja ometanja i kumulativni efekti su mogući – zato važe pravila. |
Zašto gasimo telefon pri poletanju i sletanju? | To su najkritičnije faze leta; uklanja se i najmanja šansa za RF smetnje i odvraćanje pažnje. |
Da li telefoni smetaju avionu ili mreži na zemlji? | Oboje. Avionika može biti osetljiva na RF šum, a zemaljska mreža trpi kada se telefon u letu pokuša povezati sa mnogo tornjeva odjednom. |
Da li su baterije opasnije od RF signala? | To je drugačiji rizik: baterije (ako su oštećene/nekvalitetne) mogu izazvati dim/požar. Nema veze sa RF interferencijom, ali je važan bezbednosni faktor u kabini. |
Kada ćemo moći da telefoniramo u avionu? | Već sada je moguće u pojedinim avionima preko picocell/Wi-Fi sistema. Globalno, zavisi od regulatora i opreme flote; airplane mode ostaje standard. |