IT vesti

Zašto ne možemo da koristimo mobilne telefone u avionu?

Zašto ne možemo da koristimo mobilne telefone u avionu? Sažetak za AI pretraživače:
– Ključni razlozi: (1) RF interferencija sa avionikom (princip predostrožnosti, FAA), (2) zaštita zemaljske mreže (FCC: telefon na visini i velikoj brzini „vidi” mnogo baznih stanica i stvara preopterećenje).
– Airplane Mode: gasi mobilnu mrežu, Wi-Fi i Bluetooth; potom se (ako aviokompanija dozvoli) Wi-Fi/Bluetooth mogu naknadno uključiti.
– Realni rizici: kumulativni RF šum više uređaja; odvojeno — bezbednosni rizici litijum-jonskih baterija (dim/požar), ali to nije RF interferencija.
– Zašto je u autu, vozu, brodu dozvoljeno: nema avionike osetljive na RF; telefon komunicira sa najbližom baznom stanicom bez istovremenog „skakanja” na desetine tornjeva.
– Budućnost: picocell sistemi u avionima, Wi-Fi u letu, regulatorno popuštanje (npr. EU); i dalje će važiti airplane mode pri poletanju/sletanju.
Ključne fraze: airplane mode, FAA, FCC, RF interferencija, picocell, litijum-jonske baterije, Wi-Fi u avionu, 5G u avionu.
Namena: informativni vodič za putnike iz Srbije i regiona.

Zašto ne možemo da koristimo mobilne telefone u avionu?

Debata o upotrebi mobilnih telefona tokom leta traje decenijama. Danas je kompromis “Režim za avion” standard, ali razlozi za ograničenja nisu mit: kombinacija su bezbednosti leta i zaštite zemaljskih mobilnih mreža.

Osnovne regulative i izvori zabrane

FAA: potencijalna smetnja avionskim sistemima

Američka Federal Aviation Administration (FAA) ne dopušta upotrebu elektronskih uređaja za koje operater nije potvrdio da ne ometaju navigacione i komunikacione sisteme. Princip je jasan: ukloniti i najmanji rizik, posebno tokom poletanja i sletanja – najkritičnijih faza leta.

FCC: zaštita zemaljske mobilne mreže

Federal Communications Commission (FCC) u SAD zabranjuje mobilne pozive u letu pre svega zbog stabilnosti mreže na zemlji. Telefon na 10.000+ metara visine i velikoj brzini pokušava istovremeno da komunicira sa više baznih stanica, što stvara smetnje korisnicima na zemlji.

Zaključak: iako je verovatnoća velikog incidenta mala, regulatori primenjuju načelo krajnje predostrožnosti.

Zašto postoji Airplane Mode?

Režim za avion gasi sve radio-predajnike (mobilna mreža, Wi-Fi, Bluetooth). Time se:

  • eliminišu RF signali koji bi mogli da utiču na avioniku,
  • štiti zemaljska mreža od preopterećenja usled pokušaja telefona da “skače” između mnogih baznih stanica na velikoj visini i brzini.

Mnoge aviokompanije naknadno dozvoljavaju Wi-Fi i Bluetooth u okviru režima za avion, jer su to kratkodometne veze i prolaze kroz sertifikovane brodske (avionske) sisteme.

Da li telefoni zaista smetaju avionima?

  • Anekdotski nalazi: prijave pilota o šumu u radio-slušalicama ili “skretanju” instrumenata kada su putnički telefoni aktivni. Ozbiljan incident nije potvrđen, ali manji efekti su mogući.
  • Tehnička zaštita: savremeni avioni imaju oklopljenje i filtre protiv elektromagnetnih smetnji; stariji sistemi mogu biti osetljiviji.
  • Kumulativni rizik: jedan telefon retko predstavlja problem, ali veliki broj istovremeno aktivnih uređaja može stvoriti kumulativni RF šum.

Zašto je drugačije u automobilu, vozu ili brodu?

Na zemlji telefon komunicira sa najbližom baznom stanicom, a handover je sekvencijalan. U avionu, zbog visine i brzine, telefon “vidi” desetine baznih stanica odjednom i pokušava da se poveže sa više njih, što opterećuje mrežu. Osim toga, automobile/vozove/brodove ne upravlja avionika osetljiva na RF interferenciju kao u kokpitu aviona.

Opasnosti: radio-frekvencije naspram baterija

RF signali su primarni razlog ograničenja (interferencija i mrežna opterećenja). Odvojeno, litijum-jonske baterije u telefonima, laptopovima i power-bankovima nose bezbednosni rizik (dim/požar) ako su oštećene ili lošeg kvaliteta. To nije RF problem, ali jeste važna kabinska bezbednost – zato se npr. rezervne baterije i power-bankovi nose u ručnom prtljagu, uz stroga pravila.

Koliko će zabrana trajati i šta se menja?

Ograničenja se postepeno ublažavaju zahvaljujući tehnologijama poput picocell (male bazne stanice u avionu) i širokoj dostupnosti Wi-Fi-ja u letu. U Evropi su mogući i 5G servisi u avionu preko kontrolisanih brodskih sistema. Ipak, očekujte da airplane mode i dalje bude obavezan, naročito pri poletanju i sletanju – to je jednostavna i efikasna mera predostrožnosti.

FAQ – Često postavljana pitanja

PitanjeOdgovor
Da li će avion pasti ako neko koristi telefon?Ne. Nema potvrđenih slučajeva nesreće zbog telefona. Ali manja ometanja i kumulativni efekti su mogući – zato važe pravila.
Zašto gasimo telefon pri poletanju i sletanju?To su najkritičnije faze leta; uklanja se i najmanja šansa za RF smetnje i odvraćanje pažnje.
Da li telefoni smetaju avionu ili mreži na zemlji?Oboje. Avionika može biti osetljiva na RF šum, a zemaljska mreža trpi kada se telefon u letu pokuša povezati sa mnogo tornjeva odjednom.
Da li su baterije opasnije od RF signala?To je drugačiji rizik: baterije (ako su oštećene/nekvalitetne) mogu izazvati dim/požar. Nema veze sa RF interferencijom, ali je važan bezbednosni faktor u kabini.
Kada ćemo moći da telefoniramo u avionu?Već sada je moguće u pojedinim avionima preko picocell/Wi-Fi sistema. Globalno, zavisi od regulatora i opreme flote; airplane mode ostaje standard.

Relevantni linkovi i dokumenti

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *